- Od 9 lat usługi prawnicze - z wyłączeniem usług notarialnych - nie są zwalniane z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży z wykorzystaniem kas rejestrujących do uzyskania przychodu wysokości 20 tys. zł.
- W ocenie Naczelnej Rady Adwokackiej ta regulacja, uderzająca szczególnie w młodych, zaczynających działalność adwokatów, powinna ulec modyfikacji.
- NRA wystosowała opinię do projektu rozporządzenia Ministra Finansów dot. zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas fiskalnych.
- W opinii NRA zwraca uwagę, że projekt powiela zapisy z poprzednich rozporządzeń, sięgających dziesięć lat wstecz i nie uwzględnia inflacji oraz wzrostu cen.
- Projekt zawiera rozwiązania nieadekwatne do obecnej rzeczywistości gospodarczej i pogłębia nierówność traktowania podatników – czytamy w opinii.
Projekt rozporządzenia MF dotyczy obowiązku rejestrowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, która podlega regulacji w praktycznie niezmienionej formie od 2012 r.
Naczelna Rada Adwokacka zwraca uwagę, że opiniowany projekt rozporządzenia powiela zapisy obowiązujące od ponad dziesięciu lat, skąd wynika nieadekwatność części rozwiązań do obecnej rzeczywistości gospodarczej.
Chodzi o rozwiązania dotyczące progu kwotowego, zwalniającego z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży z kasami rejestrującymi - od 10 lat obowiązuje limit wartości sprzedaży w roku podatkowym nie przekraczający 20 tys. zł.
Naczelna Rada Adwokacka zwraca uwagę na inflację i wzrost cen, które nastąpiły w ostatnich dwóch latach, a które nie zostały uwzględnione w projektowanym rozporządzeniu.
Brak tego uwzględnienia powoduje, że coraz większa grupa przedsiębiorców boryka się z kosztami nabycia, instalacji i serwisowania kas rejestrujących, których nie pokrywają dotacje na zakup tych urządzeń, choć wartość uzyskiwanych przez tych przedsiębiorców dochodów, mierzona siłą nabywczą pieniądza, nie tylko nie wzrasta, ale wręcz maleje.
Naczelna Rada Adwokacka wykazuje, jak brak podwyższenia tego limitu wpływa na sytuację osób, które nie rejestrują swojej działalności gospodarczej.
W 2018 roku kwota przychodu pozwalająca zakwalifikować działalność jako nierejestrowaną, wynosiła 12 600 zł rocznie. Pozwalało to na zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kas rejestrujących.
W 2024 roku kwota obowiązująca podatników zarejestrowanych, w wysokości 20.000,00 zł jako uprawniająca do skorzystania ze zwolnienia w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji z wykorzystaniem kas rejestrujących pozostała bez zmian.
Jednocześnie kwotowy limit przychodu możliwego do osiągnięcia bez rejestrowania działalności gospodarczej, wynosi 3.181,50 zł miesięcznie, to jest 38.178,00 zł rocznie (od lipca 2024 ponad 40 tys. zł rocznie). Oznacza to, że osobom, którym ustawodawca umożliwił uzyskiwanie przychodu bez rejestrowania działalności gospodarczej, zapewniając im pierwotnie preferencyjne warunki uzyskiwania przychodu do określonej kwoty, zostały pozbawione przysługującego im pierwotnie prawa skorzystania ze zwolnienia w zakresie obowiązku rejestrowania sprzedaży z wykorzystaniem kas rejestrujących po osiągnięciu zaledwie połowy, tj. 20.000,00 zł z 40.000,00 zł przychodu uprawniającego do prowadzenia działalności bez jej rejestrowania.
Ta sytuacja to przykład "cichego" pozbawiania podatników nabytych praw, ale też braku równego traktowania uczestników obrotu gospodarczego.
Nierówność ta staje się tym bardziej dolegliwa, wobec niektórych grup podatników z uwagi na fakt, że nie w każdym zakresie działalności gospodarczej możliwe jest jej prowadzenie w formie nierejestrowanej z limitem przychodu do kwoty 38.178.00 zł.
W formie nierejestrowanej bowiem nie może być prowadzona między innymi działalność regulowana czy koncesjonowana. Taką regulowaną działalnością jest między innymi działalność adwokacka, która nie może być wykonywana bez rejestracji w CEiDG, czyli wykonujący ją młody adwokat nie może skorzystać z dobrodziejstwa prawa rozpoczęcia działalności w ramach działalności nierejestrowanej z limitem przychodu do kwoty 40.000,00 zł, a ponadto od pierwszego dnia świadczenia pomocy prawnej jako adwokat podlegać będzie obowiązkowi posiadania kasy rejestrującej, skutkiem wyłączenia usług prawniczych, oprócz notariuszy, z kręgu podmiotów uprawnionych do korzystania z dobrodziejstwa zwolnienia z obowiązku posiadania kasy rejestrującej do osiągnięcia 20.000,00 zł przychodu rocznie, co jest wynikiem wyłączenia z zakresu zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania sprzedaży z wykorzystaniem kas rejestrujących przewidzianego w § 4 ust. 2 pkt (g), rozporządzenia.
Tak więc nie mając prawa do skorzystania z formuły działalności nieewidencjonowanej i z limitu przychodu, do którego z zasady obowiązuje wyłączenie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży z użyciem kas rejestrujących, od pierwszego dnia prowadzonej działalności, adwokat musi być przygotowany do ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Regulacja § 4 ust. 2 pkt (g) projektu rozporządzenia, która określa, że dobrodziejstwa polegającego na braku obowiązku ewidencjonowania sprzedaży z wykorzystaniem kas rejestrujących do uzyskania przychodu wysokości 20.000,00 zł nie stosuje się do usług prawniczych z wyłączeniem usług notarialnych, w ocenie adwokatury, powinna ulec modyfikacji.
Ta regulacja pozostaje niezmieniona od 9 lat.
Rozwiązanie to zostało wprowadzone 1 stycznia 2015 roku i jak argumentowano wówczas celem jego wprowadzenia było ograniczenie „nadużyciom, do których, w ocenie administracji skarbowej, dochodziło przy świadczeniu usług prawnych”.
Naczelna Rada Adwokacka zwraca uwagę, że obecnie, wobec dynamicznego rozwoju płatności bezgotówkowych, płatność gotówkowa za nabywane towary i usługi realizowana jest w przeważającej części w tych właśnie formach: przy pomocy kart płatniczych, telefonów, w formule blik czy szybkich przelewów. Założenie, że świadczenie usług prawniczych w obecnej rzeczywistości może być źródłem nadużyć polegających na braku ewidencjonowania realizowanego przychodu nie znajduje już oparcia rzeczywistości.
Obecnie usługi prawnicze realizowane dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej, opłacane są w przeważającej formie bezgotówkowo, co uniemożliwia ukrycie uzyskiwanego przychodu. Płatności za usługi dla podmiotów gospodarczych dokumentowane są natomiast fakturami z uwagi na możliwość wprowadzenia ich w koszty wykonywanej przez przedsiębiorcę działalności. W tym zakresie więc, to jest w zakresie niezaewidencjonowania sprzedaży, pole do nadużyć nie występuje.
NRA wskazuje na trudną i wymagająca wsparcia ustawodawcy sytuację początkujących i jednoosobowych kancelarii adwokackich. Otwarcie dostępu do zawodu, szeroki, także nieprofesjonalny rynek doradztwa prawnego stanowią bariery w wykonywaniu zawodu adwokata niejednokrotnie eliminujące dobrze wykształcone i przygotowane do pełnienia określonej roli w wymiarze sprawiedliwości, przeważnie młode i początkujące w zawodzie osoby z rynku, zmuszając je do przekwalifikowania i przewartościowania własnych priorytetów, a co za tym idzie do frustracji i niezadowolenia.
Nie tylko w życiu tych ludzi, ale i w polityce państwa to sygnał zagrażający stabilności demokracji.
Dostrzeżenie, wydawałoby się drobnych potrzeb i wprowadzenie nieistotnych, jak się wydaje, z punktu widzenia ekonomii państwa, zmian byłoby ważnym i rekomendowanym w opisanych realiach rozwiązaniem – podkreśla NRA.
(czytaj opinię)