- Powstał materiał pt. „21 pytań i odpowiedzi. Akt o Usługach Cyfrowych” dotyczący Aktu o usługach cyfrowych (Digital Services Act - w skrócie „DSA”).
- Autorami dokumentu są: adw. Marcin Barczyk, członek Instytutu LegalTech przy Naczelnej Radzie Adwokackiej i Przewodniczący Sekcji Prawa Własności Intelektualnej i Nowych Technologii przy ORA Kraków, adw. Iwona Aleksandrowicz-Strus, wiceprzewodnicząca Sekcji Prawa Własności Intelektualnej i Nowych Technologii przy ORA Kraków i adw. dr Radosław Pałosz, członek Sekcji Prawa Własności Intelektualnej i Nowych Technologii przy ORA Kraków.
- Materiał ma na celu przybliżenie zagadnień związanych z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady(UE) 2022/2065 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE (Akt o usługach cyfrowych) dla osób niebędących prawnikami.
Opracowanie materiału dotyczącego Aktu o usługach cyfrowych (Digital Services Act - w skrócie „DSA”) zostało stworzone przed wejściem w życie przepisów ustawy kompetencyjnej, które mają doprowadzić do pełnej zgodności przepisów prawa polskiego z Aktem o usługach cyfrowych i nie skupia się na obowiązkach, które DSA nakłada na bardzo duże platformy internetowe i bardzo duże wyszukiwarki internetowe.
W opracowanym przez członków Okręgowej Rady Adwokackiej w Krakowie dokumencie znajdują się m.in. informacje o tym:
• w jakim celu wprowadzono regulację DSA,
• jakie podmioty są zobowiązane do stosowania DSA,
• dlaczego warto wdrożyć DSA w organizacji,
• jakie obowiązki wprowadza DSA dla (i) zwykłych pośredników, (ii) dostawców cachingu, (iii) hostingodawców, (iv) platform internetowych, (v) wyszukiwarek,
• czym są bardzo duże platformy internetowe i wyszukiwarki internetowe,
• czy DSA wprowadza jakieś uprawnienia dla obywateli,
• czym są nielegalne treści w rozumieniu DSA,
• czy jako dostawca hostingu muszę spełnić wymagania stawiane innym kategoriom dostawców (zwykłych pośredników, caching),
• czy jeśli mój sklep internetowy posiada funkcję oceniania produktów, muszę wdrożyć DSA,
• jakie kary grożą mi za niespełnienie obowiązków DSA,
• kto będzie odpowiedzialny za weryfikację spełnienia wymogów DSA,
• w jaki sposób wdrożenie DSA wpłynie na reklamy publikowane przez influencerów,
• czym są dark patterns i dlaczego należy się ich wystrzegać.
Zachęcamy do pobrania i zapoznania się z dokumentem.