- Prezydium Naczelnej Rady Adwokackiej złożyło petycję w sprawie zmiany ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz ustawy o podatku od towarów i usług.
- Celem proponowanej nowelizacji ustaw jest poprawa sytuacji środowiska zawodowego adwokatów w dziedzinie podatków.
Naczelna Rada Adwokacka zwraca uwagę na przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, które niejednakowo traktują osoby świadczące szeroko rozumiane usługi prawnicze. Te, świadczone przez osoby wykonujące wolne zawody są obciążone wyższą stawką procentową ryczałtu niż świadczone przez osoby spoza wolnych zawodów.
W przypadku przepisów ustawy o podatku od towarów i usług występuje podobna sytuacja − adwokaci są czynnymi podatnikami VAT od pierwszego dnia działalności i nie obowiązuje ich, tak jak wszystkich, limit 200 tys. złotych przychodów, dopiero po przekroczeniu, którego podatnik staje się czynnym podatnikiem VAT. Jest to niekorzystne ekonomicznie i nie rekompensuje tego możliwość odliczenia VAT. Limit zwolnienia z VAT nie obejmuje oprócz usług prawniczych także usług doradczych, jubilerskich czy windykacyjnych. Projektowane zmiany w wymienionych ustawach mają wyeliminować te sytuacje.
Poniżej przedstawiamy proponowane zmiany, które obejmuje petycja NRA:
Zmiany w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
Zmiany w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne mają na celu obniżenie stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne w przypadku świadczenia usług w zakresie wolnych zawodów prawniczych (adwokatów, notariuszy, radców prawnych) do 14%.
Naczelna Rada Adwokacka proponuje, aby w art. 1 pkt 1 wprowadzić zmianę dotyczącą art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o ryczałcie, która ma na celu wydzielenie w ramach definicji wolnego zawodu dwóch jednostek redakcyjnych (lit. a i b). W lit. a ujęte zostały wolne zawody prawnicze, a w lit. b pozostałe wolne zawody dotychczas ujęte w definicji. Petycja nie ma na celu wprowadzenia w definicji wolnego zawodu zmian merytorycznych. Zmiana ta ma charakter wyłącznie techniczny i umożliwia wprowadzenie odpowiednich zmian w art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie, który reguluje stawki podatku.
W art. 1 pkt 2 zawarta jest nowelizacja art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie. Obecnie regulacja zawarta w art. 12 ust. 1 pkt 1 lit. a przewiduje 17% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla wszystkich wolnych zawodów. W projekcie Naczelnej Rady Adwokackiej zawarto propozycję wyłączenia z zakresu tego przepisu wolnych zawodów prawniczych i zmianę stawki podatku dla usług w zakresie wolnych zawodów prawniczych na 14%. Zmiana zawarta w art. 1 pkt 2 lit. a przewiduje nowelizację przepisu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, która wyłączy z zakresu jego regulacji wolne zawody prawnicze. Zamiana zawarta w art. 1 pkt 2 lit. b przewiduje dodanie w art. 12 ust. 1 pkt 2a ustawy o ryczałcie lit. d w brzmieniu: „d) w zakresie wolnych zawodów, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 lit. a;”. Celem tej zmiany jest wskazanie, że stawką 14% objęte będą usługi w zakresie wolnych zawodów prawniczych (zdefiniowane w art. 4 ust. 1 pkt 11 lit. a ustawy o ryczałcie).
Zmiana w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
W art. 2 projektu NRA wprowadza się zmianę w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zmiana ta ma na celu objęcie sprzedaży dokonywanej przez podatników świadczących usługi prawnicze, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł., zwolnieniem od podatku od towarów i usług. W obecnym stanie prawnym sprzedaż dokonywana przez podatników świadczących usługi prawnicze, na mocy art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, wyłączona jest ze zwolnienia. W związku z powyższym Naczelna Rada Adwokacka proponuje wprowadzenie zmiany w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług polegającej na uchyleniu lit. a.