Krzysztof Penderecki w hołdzie abp. Życińskiemu

Pod batutą światowej sławy kompozytora Krzysztofa Pendereckiego, wykonano 22 lutego w Teatrze Wielkim w Warszawie jego „Polskie Requiem” dla uczczenia pamięci zmarłego 3 lata temu abp.  Józefa Życińskiego.

Na wieczór poświęcony abp. Życińskiemu do Teatru Wielkiego przybyli prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz, była ambasador przy Watykanie Hanna Suchocka, prymas Polski abp Józef Kowalczyk, nuncjusz apostolski w Polsce abp Celestino Migliore, następca abp. Życińskiego w metropolii lubelskiej abp Stanisław Budzik, abp Henryk Hoser, biskup warszawsko-praski oraz wielu innych hierarchów. W koncercie wzięli licznie udział adwokaci, ludzie mediów i przedstawiciele świata sztuki.

Gospodarzami wieczoru byli aktorka Maja Komorowska i reżyser Krzysztof Zanussi, którzy wspominali abp. Życińskiego, mówiąc o jego dorobku naukowym i duszpasterskim, osobowości, otwartości na dialog, o relacjach z ludźmi kultury, sztuki, mediów. Arcybiskup był filozofem, teologiem, kosmologiem, matematykiem, logikiem, znawcą teorii ewolucji, humanistą i erudytą. Przyjaźnił się m.in. z ks. prof. Michałem Hellerem, światowej sławy kosmologiem.  W 1990 roku Jan Paweł II mianował go biskupem tarnowskim a w 1997 metropolitą lubelskim. Funkcję tę pełnił aż do nagłej śmierci 10 lutego 2011 roku. Abp Życiński zmarł w Rzymie, miał 62 lata.

Gwiazdą wieczoru poświęconego pamięci przedwcześnie zmarłego hierarchy był Krzysztof Penderecki, który dyrygował orkiestrą Teatru Wielkiego–Opery Narodowej. Występ światowej sławy kompozytora nie był przypadkiem – początek znajomości wielkiego muzyka z abp. Życińskim datuje się na lata 80. ubiegłego stulecia. Na prośbę ówczesnego metropolity lubelskiego, Penderecki osobiście poprowadził fragmenty „Polskiego Requiem” na uroczystościach upamiętniających drugą rocznicę śmierci Jana Pawła II w Lublinie w 2007 roku. Kompozytor sporządził nawet specjalną wersję swego utworu na tę okazję. W tej właśnie, tzw. lubelskiej wersji Requiem zostało wykonane podczas koncertu w Teatrze Wielkim.

Wcześniej, jako pierwszy zagrano utwór Maxa Brucha Kol Nidrei – Adagio D-Mol , na orkiestrę i solo na wiolonczeli, a solistą był Rafał Kwiatkowski, zwycięzca międzynarodowych konkursów.

Następnie słuchacze byli świadkami wykonania „Polskiego Requiem” z udziałem Chóru Filharmonii Narodowej i solistów:  Iwony Hossy (sopran), Agnieszki Rehlis (mezzosopran), Rafała Barmińskiego (tenor) i Roberta Jezierskiego (bas).

Po koncercie zaproszeni goście wzięli udział w przyjęciu zorganizowanym przez Adwokaturę. Głos zabrali adw. Stanisław Kłys oraz dyrektor Teatru Wielkiego Waldemar Dąbrowski.

Przypomnijmy, że rok temu pod auspicjami Naczelnej Rady Adwokackiej został wydany  6-płytowy album „Ego sum Joseph frater vester – Józef Życiński in memoriam”. Komplet zawiera nagrania jego wykładów (w tym z okazji 90-lecia izby adwokackiej w Lublinie) oraz homilie i kazania (wśród nich te wygłoszone na pogrzebach Czesława Miłosza i księdza prof. Józefa Tischnera). Muzyczna część albumu adresowana jest zarówno do melomana (szlak od J.S. Bacha do P. Ebena), jak i muzykologa (dźwiękowe ożywienie tabulatury D. Cronera). Wykonawcą utworów organowych jest prof. Andrzej Białko – wyjątkowa indywidualność w dziejach powojennej polskiej organistyki.

Naczelna Rada Adwokacka uhonorowała abp Życińskiego odznaką "Adwokatura Zasłużonym" w 2008 roku.

 

Tagi: koncert